Jejak Misteri

Kepada sahabat- sahabat blogger yang singgah melawat dan mahu penulis melakukan lawatan balas, tersangatlah besar hati penulis jika kalian dapat meninggalkan nama pena beserta url kalian di sini. Melalui cara ini, jika berkesempatan di kemudian hari, dapatlah penulis melakukan lawatan balas kepada kalian pula. =)

Tuesday, October 12, 2010

Project Based Learning

Dua minggu yang lepas, seperti biasa, penulis telah menghadiri kuliah pada hari yang disebutkan oleh pensyarah penulis sebagai hari kurang motivasi (hari Isnin). Kuliah pada hari tersebut lebih berkisar kepada project based learnig (pembelajaran berasaskan projek). Salah satu kaedah pembelajaran yang berada di bawah pendekatan pembelajaran berasaskan inkuiri (inquiry based learning).

Di akhir pengajaran, pensyarah penulis telah mendapat 1 idea berhubung pembelajaran pada hari tersebut. "Kuliah yang berikutnya, kita akan praktikkan apa yang kita belajar pada hari ini." Maka, hari yang diperkatakan pun sampai. Kumpulan penulis telah ditugaskan untuk menyediakan satu video. Setelah sepakat bersama ahli kumpulan, maka kami telah bersetuju untuk menerbitkan satu video yang bercorak dokumentasi, iaitu video mengenai persiapan projek ahli- ahli kelas kami. Inilah hasilnya;


The Making of Project Based Learning

No comments: