Jejak Misteri

Kepada sahabat- sahabat blogger yang singgah melawat dan mahu penulis melakukan lawatan balas, tersangatlah besar hati penulis jika kalian dapat meninggalkan nama pena beserta url kalian di sini. Melalui cara ini, jika berkesempatan di kemudian hari, dapatlah penulis melakukan lawatan balas kepada kalian pula. =)

Thursday, April 16, 2009

Majlis Belia FELDA Malaysia (MBFM)

Baru- baru ni heboh diperkatakan mengenai Majlis Belia FELDA Malaysia.
Majlis ini dikatakan bakal mencorak aktiviti- aktiviti bermanfaat kepada belia- belia dan beliawanis- beliawanis FELDA seMalaysia.
Apa yang ironisnya di sini, setakat mana penglibatan belia- beliawanis FELDA? Adakah MBFM hanya terbuka kepada belia- beliawanis yang menetap 356 hari/ 12 bulan setahun/ 30 hari sebulan/ 7 hari seminggu/ 24 jam sehari di tanah gugusan FELDA?
Malah, MBFM ini hanya diketahui oleh masyarakat setelah berita tersebut diperkatan ooleh media massa seperti televisyen dan akhbar- akhbar harian utama. Berita baik untuk anak- anak FELDA ini tidak disebarkan secarra meluas nampaknya. Hanya berkisar di kalangan KRONI dan KELUARGA terdekat mereka sahaja!
Harapan saya janganlah MBFM ini hangat- hangat tahi ayam sahaja! Cukuplah masyarakat FELDA "DITINDAS" selama ini. Maklumlah, rata- rata masyarakat FELDA tidak berapa nak celik ilmu. Mungkin ini juga yang menyebabkan keahlian MBFM hanya disebarkan kepada mereka- mereka yang saya perkatakan di atas. Tidak tersebar di kalangan belia- beliawanis FELDA yang melanjutkan pelajaan di IPTA/ IPTS..
Harus diingatkan di sini, apa yang saya coretkan di sini adalah dari pandangan kaca mata saya sendiri dan tidak dipengauhi leh mana- mana pihak. Malah, perkara ini berlaku di gugusan FELDA saya sendiri. Sedih mengenangkan apabila seorang rakan saya, anak FELDA (generasi kedua) bertekad untuk mengubah nasib keluarga dan keluar- pergi jauh dari tanah FELDA tempat dia membesar kerana kecewa dengan sikap, layanan masyarakat FELDA sendiri selain 'penindasan' yang dilakukan oleh pihak pengurusan FELDA kepada masyarakat FELDA! Wallahualam..
p/s- di sini saya lampirkan juga laman web MBFM yang ketika saya lawwat sebulan yang lepas, masih dalam tahap pembinaan.http://blog.mbfm.org/wp-login.... og.mb fm.org/wp-admin/index.php

No comments: