Jejak Misteri

Kepada sahabat- sahabat blogger yang singgah melawat dan mahu penulis melakukan lawatan balas, tersangatlah besar hati penulis jika kalian dapat meninggalkan nama pena beserta url kalian di sini. Melalui cara ini, jika berkesempatan di kemudian hari, dapatlah penulis melakukan lawatan balas kepada kalian pula. =)

Thursday, April 08, 2010

Good Morning Sir!! Sukan Tara Part 1

"Assalamu'alaikum cikgu! Cikgu ada nampak cikgu Shahril dak," aku disapa dengan tiba- tiba oleh seorang murid perempuan. Ditangannya ada lembaran- lembaran kertas. Begitu juga dengan rakan yang menemaninya. "Pekeliling sekolah agaknya," bisikku sendirian.

"Cikgu Shahril? Tadi kalau tak silap saya, dia ada di kafeteria kantin, sarapan. cuba cari dia di sana," balasku sedikit sambil lewa. Kurang berminat dengan pertanyaan murid perempuan tadi. Aku ingin ke makmal sebenarnya pagi itu. Hajatku ingin meninjau radas- radas yang boleh ku gunakan di dalam P&P seterusnya. Aku sudah berkira- kira dari awal untuk meninjau radas- radas tersebut.

Tiba- tiba, aku kembali ke kafetaria, mendahului murid- murid perempuan sebentar tadi. Aku meloloskan kepalaku ke dalam kafetaria. Bola mataku segera mencari kelibat orang yang satu tu. "Cikgu Shahril, ni ada budak nak jumpa. Pasaipa ntah," beritahuku kepada guru senior tersebut. "Terima kasih cikgu," ucap murid- murid perempuan tadi sambil terus pergi mendapatkan guru yang dimaksudkan.



Setelah selesai urusanku di makmal, aku segera naik ke staff room. Terlihat selembar kertas di atas meja yang ku kongsi dengan seorang guru J- QAF. Beliau mengajar sesi petang. Tetapi sering datang awal ke sekolah. Sangat rajin orangnya dan sentiasa tersenyum.

Segera ku ambil lembaran kertas tersebut. Ku tatap dengan penuh tekun lembaran tersebut. Jika ada lembaran seperti ini di atas mejaku, sudah pasti ada tugasan penting yang ditugaskan kepadaku. Jelas tertera di situ, 'LOMPAT TINGGI' dan namaku yang telah diwarnakan. Aku telah tersenarai untuk menjadi pegawai sukan tara sekolah untuk acara lompat tinggi. "Keje mudah je nehh," bisik hatiku.

Aku terkesima seketika. "Esok selepas rehat, aku ada pemantauan bersama (guru pembimbing dan pensyarah pembimbing memantau proses P&P yang dijalankan olehku bersama- sama). Sebelum rehat, aku ada pemantau oleh guru pembimbing untuk subjek major plak. Sukan tara.. Urm.." aku sudah mula berkira- kira.

"Muizz, esok I dapat nak observe you la. Esok I ada exam. You tolong inform pensyarah you tu ye?" sapa guru pembimbing subjek minorku secara tiba- tiba.

Aku berbual- berbual sebentar bersama guru pembimbing ku itu dan terus berlalu seketika kemudian untuk menghubungi pensyarah pembimbing ku pula. Banyak juga perkara yang dibincangkan bersama pensyarahku itu.

Sekonyong- konyong, elok sahaja aku melabuhkan punggungku ke atas kerusi, guru pembimbing subjek major ku pun memanggil namaku. Dia baru sahaja sampai entah dari mana. Kelihatannya dia sangat tergesa- gesa.

"Muizz, kamu bila lg ada free?? Aku baru lepas observed Izad ni. Kalau boleh, aku nak observed kamu pula nanti. Tapi esok pagi sukan tara ye?? Lepas rehat esok kamu ada kelas? Kelas mana ye??" tanyanya bersungguh- sungguh.


Mencuba untuk tersenyum dan menerima keadaan seadanya


Setelah berbincang seketika, aku dikehendaki bersedia untuk dipantau keesokan harinya sselepas waktu rehat. Iaitu selepas sukan tara. Aku menerima seadanya. Baru sahaja berkira- kira nak berehat malam nanti. Malam itu aku terpaksa tidur lewat lagi gara- gara menyiapkan lesson plan yang agak gempak dari biasa. (p/s- sebenarnya biasa- biasa jek. Cuma agak pening kepala sikit sebab topik baru ni susah untuk diajar. Agakcomplicated untuk budak- budak faham. Aku terpaksa skip beberapa tajuk!)


Bahagian seterusnya, bermulalah tugas sebagai pegawai sukan tara acara lompat tinggi. Dan..


Huh, moto aku ke tuh!!??



Nantikan sambungannya..

4 comments:

A+z+i+E = AziE said...

ko ni.. cm ade bakat tulis novel la plak..haha! ayat cm dramatis.

Ariff Putera Tun Tuah said...

Aku mmg ader amek kursus penulisan novel dgn DBP ar.. Huhu..

little black dress said...

takut tgk if ade cikgu wat mke senyum cm2...huhu

Ariff Putera Tun Tuah said...

Uiks.. Mwahahahahah~