Jejak Misteri

Kepada sahabat- sahabat blogger yang singgah melawat dan mahu penulis melakukan lawatan balas, tersangatlah besar hati penulis jika kalian dapat meninggalkan nama pena beserta url kalian di sini. Melalui cara ini, jika berkesempatan di kemudian hari, dapatlah penulis melakukan lawatan balas kepada kalian pula. =)

Saturday, June 19, 2010

Serabot

Aku da ta tahan da neh. Kepala otak ni serabai jek. Tanpa berfikir panjang, aku terus mencapai kunci motorsikal bernombor pendaftaran NBY xxxx.

Sempat adik aku bertanya, "Kau nak poie mano Long?"
"Huh, den nak poie gunting rambut!" balasku tanpa menoleh ke belakang.

Setelah menghidupkan enjin motorsikal, aku terus memecut motorsikal tersebut ke Kedai Gunting Rambut Poji di deretan kedai MARA.

"Kurang ajar bobudak neh, dalam kampung pun nak pocut lolaju. Signal haram kok nak bori!" aku bermonolog sendirian tanpa menyedari kelajuan motorsikal yang ku tunggang pun tidak kurang lajunya.

Sampai di kedai Poji, aku terus memakirkan punggungku di atas kerusi yang telah disediakan oleh pemilik kedai tersebut. Tidak lama selepas aku melabuhkan punggungku, aku disapa oleh Poji, pemilik kedai tersebut.

"Ha jang, lokeh. Giliran kau pulak." sapa Poji tanpa memberi salam. (Patotnya aku yang bagi salam. Ehehe..)

"Achik, sorong nombor satu yo," maklumku kepada Poji.
"Semuo skali?" Tanya poji kurang percaya.
"Aah, semuo skali, sorong nombor satu," balasku yakin.

Setelah diyakinkan, Poji meneruskan tugasnya tanpa banyak bertanya. Mungkin kerana melihat mukaku yang mencuka dari awal, Poji membatalkan niat untuk berbual lebih lanjut.

Setelah cukup lima minit, poji berhenti, "Siap!!" Beritahu Poji dengan lantang.
"Pergh, seperti yang dijangkakan, Pijo memang tangkas memangkas rambut pelanggan!!" bisik hati kecilku.

Aku membayar harga perkhidmatan Tersebut dan terus beredar dengan senang hati. Tertunai sudah dendam kesumatku! Aku memang tak boleh simpan rambut panjang. Pening kepala, rasa tak tenteram. Hahah~ Berambut pendek lebih selesa. =_=

No comments: