Jejak Misteri

Kepada sahabat- sahabat blogger yang singgah melawat dan mahu penulis melakukan lawatan balas, tersangatlah besar hati penulis jika kalian dapat meninggalkan nama pena beserta url kalian di sini. Melalui cara ini, jika berkesempatan di kemudian hari, dapatlah penulis melakukan lawatan balas kepada kalian pula. =)

Thursday, April 01, 2010

Good Morning Sir!! Part 2

Adat bertandang ke tempat orang, hendaklah kita mengenali budaya setempat. Begitulah jua kami berempat, guru- guru praktikum di SK Bandar Baru Perda. PK Koko bnyk memberi nasihat, panduan dan dorongan utk semua itu. Katanya, jika berkesempatan, kenali dan dekatilah guru- guru lama. Belajar daripada mereka, pengalaman- pengalaman mereka. Jadikan panduan dan sempadan. Hehe..

Berdasarkan nasihat tersebut, maka kami berempat pun bergeraklah mendekati dan cuba mengenali guru- guru senior. Pada mulanya memang agak pelik kerana mereka seperti menjauhkan diri daripada kami. Setelah cuba berjinak- jinak dengan mereka, maka tersingkaplah satu kenyataan yang pada sememangnya telah kami jangkakan, tp kami tolak mentah- mentah pada awalnya. Always thinks pisitive kan.. Hehe..

Berdasarkan respon dan pendekatan awal, rupa- rupanya ada satu sentimen dan dilema dalam kalangan guru- guru lama ni. Boleh dikatakan mereka tidak berapa senang dengan kehadiran guru- guru KPLI. Bukan semua. Hanya segelintir daripada mereka. Reasonnya, rata- rata guru praktikum agak kerek apabila bertandang ke sekolah dan sering meninggikan hidung selain sukar untuk bergaul. Selain itu, mereka juga dikatakan sering memberikan alasan apabila menerima sesuatu tugasan berbanding dengan guru- guru yang mmg pure produk IPG. Betol atau idak, wallahualam. Hehe..

Minggu pertama hadir ke sekolah, perkara yang sinonim dilakukan adalah sesi suai kenal selain ganti kelas aka releave. Serabot alam sket bile suai kenal neh. Hehe.. Kene psycho lebih. Bak kata orang, salam perkenalan. Di sinilah telah berlakunya satu kesilapan yang sehingga kini menghantui saya. Dilema kata orang. Seperti biasa, encik teknikal akan dipersalahkan dalam permasalahan seperti ini. Maafkan saya encik teknikal. Hehe..



Cerita bermula apabila.. Akan bersambung dalam Good Morning Sir!! Part 3. Nantikan kehadirannya.



Ketahui mengapa murid- murid ni merajok



Ketahui jua mengapa murid- murid ni tercongok ramai- ramai kat situ

4 comments:

Azie said...

kau kaki denda n buli bdk ea sir kop?

Ariff Putera Tun Tuah said...

Dak aih. Mner ader.. Aku sorang cikgu yang baik hati dan budinye.. Hehe..

Anonymous said...

penulis...
hmm.. sesuai dgn ramalan kerjaya..

Ariff Putera Tun Tuah said...

Uils.. Ramalan kerjaya?? Hehe..