Jejak Misteri

Kepada sahabat- sahabat blogger yang singgah melawat dan mahu penulis melakukan lawatan balas, tersangatlah besar hati penulis jika kalian dapat meninggalkan nama pena beserta url kalian di sini. Melalui cara ini, jika berkesempatan di kemudian hari, dapatlah penulis melakukan lawatan balas kepada kalian pula. =)

Monday, April 12, 2010

Good Morning Sir!! Sukan Tara Part 2

"Muizz, ang dengan ijat jaga lompat tinggi nuh," sapa cikgu Zailan di hadapanku pagi itu.
"Baik cikgu," balasku ringkas.

Sesudah menghadiri rutin harian utama pada pagi itu, aku dan Izad terus berlelah ke padang sekolah, menyiapkan alatan untuk acara lompat tinggi. Tak banyak yang perlu disiapkan. Hanya tiga buah tilam, dua batang tiang dan palang, borang rekod, serta pita pengukur.

"Mana bebudak ni jat? Aku kebulur da ni," khabarku kepada Izad sambil mengenangkan rutin keduaku itu yang masih belum sempat ku sempurnakan pada pagi itu.
"Ntah, lambek na plak bebudak ni datang," Protes Izad sambil membelek jam ditangannya. Kurang periksa pula jam tersebut berjenama apa.
"Argh, aku x kira, aku nak g sarap gak!" Balasku sambil terus melarikan diri ke kantin. Lapar benar perutku pada ketika itu kerana tidak mengambil nasi pada malam sebelumnya.

***************************************************************************************************************

"Pergh, kenyangnya~" Luahku selepas menghabiskan sarapan di atas pinggang.
"Ekau ni pehal, kebulur na den tgk," sapa Izad kepelikan.
"Den x amek nasik malam tadi ni ha. Lapa den. Tu yang laju tu. Hahahah," tawaku memecah hening di tepi padang pagi itu.

Sekilas pandang, mataku tertancap pada sebuah objek yang sedari tadi telah mengganggu fikiranku. Aku menggosok- gosok mataku berulang kali.


R1 SP, specs motorsikal ni dikatakan sama dengan specs motorsikal yang diguna- pakai oleh Valentino Rossi di atas trek Moto GP


"Pergh, R1 siot. Jauh tol orang tue neh parking moto die," aku bermonolong sendirian sambil melangkahkan kaki ke arah kaki lima belakang blok, bersebehalahan padang. Aku menghampiri motorsikal R1 milik brader sempoi. Terlihat lampu alarm berkelip- kelip beberapa kali.

"Takkan pandang je kot? Cuba la naik sekali, tgk,' sapa beberapa orang cikgu dari kejauhan.
"Errr.. xpe la cikgu. Pape hal nanti, susah plak saya. Ehehe.." Aku tertawa gugup.



Setelah beberapa ketika, aku terus menoleh kiri dan kanan berulang kali. Setelah memastikan line clear,aku terus menyapa Izad dan memintanya merakamkan beberapa keping gambarku di samping motorsikal pujaan ku itu.



"Dapat amek gambar degan moto ni pun jadi ar. Huhu," aku terus bermonolog sambil membelek- belek gambar yang dirakamkan oleh izad sebentar tadi.

"Weh, depa da mai la. Lekaih- lekaih," jeritku kepada Izad. Kami segera menuju ke tempat lompat tinggi.

Setelah memberi taklimat dan perkara yang sewajarnya mereka tahu, acara sukan tara bagi lompat tinggi pun bermula. Sukan tara acara lompat tinggi pagi itu dimulakan dengan pasukan rumah kuning. Sementara tiga lagi pasukan lain, bermula di tiga stesyen lain.


Peserta sedang mengambil tempat


"Bagos, sikit je lg nak lepas. Cuba lagi ye," Saran cikgu Shahril.
"Boleh cuba lagi ka cikgu?" tanya kembali murid darjah enam tersebut.
"Aah, boleh cuba lagi tahun depan di sekolah menengah. Hahahahah~" tawa cikgu Shahril kegelian kerana dapat mengenakan murid tersebut.

Pelbagai telatah dan gelagat sempat dirakamkan sepanjang dua hari berlangsungnya sukan tara tersebut. Tidak kurang juga yang landing atas tanah, flip, berpusing seperti torpedo dan sebagainya.

"Weh, angpa ni slalu p terjun tirok noh?" tanyaku mendapatkan kepastian.
"Ha la cikgu. Kami slalu p tirok kat ******," jawab mereka spontan dan bangga.
"Org tua angpa x marah pa?" tanyaku lagi.
"Depa sporting cikgu," jawab mereka selamba.
"Owh, lagu tu nuh? Bak mai cikgu nak nombor telepon umah," pancingku kepada mereka.
"Jgn la cikgu, kami melawak ja," pantas mereka merayu.


Berbakatkah mereka?


Begitulah gelagat mereka selepas ditanya mengenai skil- skil hebat yang dipamerkan semasa melakukan aksi lompat tinggi tersebut.

Ikuti kisah selanjutnya dalam Good Morning Sir!! Acara Saringan.

2 comments:

Unknown said...

hahah...bilo mo bli mtor cm2??

Ariff Putera Tun Tuah said...

Mahal la dik.. x mampu sampai tue rasenye.. Huhu..