Jejak Misteri

Kepada sahabat- sahabat blogger yang singgah melawat dan mahu penulis melakukan lawatan balas, tersangatlah besar hati penulis jika kalian dapat meninggalkan nama pena beserta url kalian di sini. Melalui cara ini, jika berkesempatan di kemudian hari, dapatlah penulis melakukan lawatan balas kepada kalian pula. =)

Wednesday, June 10, 2009

Siapa Puak Natar dalam dunia Travian?


Travian Wonder of World

Sebelum ini hamba telah mengetengahkan mengenai Dunia Permainan Virtual, Travian. Untuk pengetahuan umum, setiap server Travian hanya bertapak selama 9 bulan.. Di akhir hayatnya, sebuah puak yang bernama Natar akan muncul.. Nak tahu lebih lanjut? Teruskan membaca..=)


Dongeng Natar

Lama sebelum bangsa Roman (Romawi) menjelajah wilayah Travian, terdapat suku yang merupakan budak (hamba abdi) kepada bangsa Natar, suku itu sekarang membesar dan menjadi bangsa yg sekarang dikenali sebagai Germany (Teuton) dan Barbarian (Gaul). Setelah menjajah dan wabak penyakit bangsa Natar menguasai di salah satu sudut peta Travian (lihat kedudukan kampung MH, kampung Bantuan, kampung HiddenDeath).

Pada waktu dulu, di Travian suku Natar adalah ditakuti dan kejam serta menjadi bicara turun temurun dan disampaikan oleh org tua-tua melalui dcerita sewaktu menidurkan anak- anak. Hanya sejumlah orang- orang tua yg mengetahui mengenai bagaimana dan di mana kelemahan suku Natar.


Apabila masanya tiba..

Apabila musim salju muncul (Dec or January), org tua2 selalu mendongengkan bahawa bangsa Natar akan muncul setiap tahun, itu dongengannya. Waktu semakin hampir, panglima dan jeneral perang sentiasa bersiap sedia menunggu kedatangan bangsa ini. Tiada jeneral perang yg boleh menandingi suku Natar jika tidak tahu kelemahannya. Perang dengan Natar pasti menumpahkan banyak darah (bloodly war). Jadi berdasarkan dongengan ini, kampung- kampung dan pakatan- pakatan yg kuat akan bersedia memperkuat pertahanan. Bangsa Natar akan menyerang 5 tonggak teratas setiap pakatan terlebih dahulu, sebelum menghancurkan seluruh kampung yang berada di bawah naungan pakatan.

Apabila bangsa ini muncul di Travian, ia bermastautin dan beribukota di "Golden City". Di situ terdapat script (manuskrip) yang menyimpan maklumat berkaitan kelemahan dan kekuatan bangsa Natar. Termasuk kedudukan kampung- kampungnya yang berada di seluruh penjuru peta Travian. Di golden City tersimpan "indescribable greatness and power of Natarian".


Perancangan Natar

Bangsa Natar bercadang untuk membangunkan 'Wonder of world' di mana mereka akan menyimpan manuscript kelemahan dan semua kekayaan bangsa Natar. Jadi sebelum manuscript itu dipindahkan di satu kampung (di tengah-tengah Golden City) yang dipanggil "Tample of Glorious" [a glorious temple located in the center of the city], puak Roman, Gaul dan Teuton akan berusaha untuk memerangi bangsa Natar bagi merebut manuscript tersebut sebelum 'Wonder of World' dibangun.

Jika Puak Rom, Gaul dan Teuton terlebih dahulu membangunkan 'Wonder of World' maka bangsa Natar tidak lagi dapat membangunkan 'Wonder of World' dan sangat mudah untuk memerangi mereka di Golden of City.



Kekuatan Natar

Natarian boleh membina dan membangunkan kampung serta bangunannya dalam tempoh separuh dari waktu yg diperuntukan kepada bangsa lain. Bangsa Natar akan dimainkan oleh MH atau pemain dari server seluruh dunia yg dipanggil untuk menerajui pemerintahan kampung 'Golden City' dan pemain- pemain ini adalah mereka yang sangat berpengalaman.

Ada 10 jenis pasukan Natarian dimana kekuatannya tidak diketahui, ada yg mendongengkan 5 kali ganda dan ada yg menyatakan 3 kali ganda, dari segi nilai pertahanan, serangan atau pengangkutan sumber.

Antaranya termasuklah,
Pikeman - Pasukan menggunakan lembing
Thorned Warrior - Pasukan Infantry pejalan kaki
Guardsman - Pasukan Pertahanan Desa
Birds Of Prey - Burung pengintip (enggak bisa mati)
Axerider - Pasukan berkuda bersenjata kampak
Natarian Knight - Infantri berkuda yang sgt kuat
Warelephant - Pertahanan infantri gajah perang
Ballista- Seperti catapult - Bola Besi berapi
Natarian Emperor - Pemerintah Natarian/Jeneral
Settler - Pengangkut boleh mengangkut nilai seluruh kampung (>100,000)

2 comments:

Anonymous said...

bagus,sekarang kita akan ada hala tuju baru yang lebih fresh selain dari berperang antara kampung-kampung yg terdapat di peta travian ini

Ariff Putera Tun Tuah said...

Harus mencari pemimpin yang dinamik dan agressif utk terus bersaing dalam dunia travian neh.